ممنوعیت ایجاد بانک هویتی از سوی دستگاه‌ها با اطلاعات دریافتی از ثبت احوال

سازمان ثبت احوال

رئیس سازمان ثبت احوال کشور  تأکید کرد دستگاه‌های که از سازمان ثبت احوال اطلاعات دریافت می‌کند، حق نگه داشتن اطلاعات افراد و ایجاد بانک هویتی را ندارند.

هاشم کارگر در گفت‌وگو با ایرنا، درباره اقدامات جدید این سازمان برای صیانت از اطلاعات هویتی شهروندان اعلام کرد سامانه هویت دیجیتال ایرانیان با نام اختصاری «هدا» راه‌اندازی شده که یک بستر جدید برای احراز هویت است و به کمک آن ثبت احوال از روش پاسخگویی مستقیم به استعلام دستگاه‌ها خارج می‌شود.

او درباره تفاوت روش کار سامانه «هدا» با روش استعلام سابق گفت: «در این روش با اجازه خود فرد اطلاعات در اختیار دستگاه گذاشته می‌شود به این ترتیب که اگر فرد به دستگاهی مراجعه می‌کند و می‌خواهد اطلاعاتی را از خود ارائه دهد، بر اساس تفاهمی که با آن دستگاه دارد، مشخص می‌شود که تا چه میزان اطلاعات در اختیار آن دستگاه قرار گیرد.»

رئیس سازمان ثبت احوال کشور همچنین درباره درخواست کپی کارت ملی و شناسنامه از سوی دستگاه‌های دولتی به‌خصوص بانک‌ها از مشتریان برای روندهای جاری بانکی تأکید کرد مطابق قانون، هیچ دستگاهی حق ندارد به هنگام ارائه خدمت، رونوشت یا کپی از مدارک هویتی دریافت کند و اگر هر دستگاهی این اقدام را انجام دهد، تخلف کرده است.

او افزود: «هر دستگاهی از مشتریان رونوشت و کپی اسناد هویتی دریافت کند، آن مدارک ملاک عمل نخواهد بود و تنها مدارکی که می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد، سرویس الکترونیکی احراز هویتی است که سازمان ثبت احوال به آن دستگاه ارائه می‌دهد.»

روش سرشماری در سال ۱۴۰۵ تغییر می‌کند

رئیس سازمان ثبت احوال کشور همچنین با اعلام اینکه سرشماری سال ۱۴۰۵ براساس روش ثبتی- مبنایی برگزار می شود، گفت در این شیوه، دیگر سرشماری به صورت حضوری و با مراجعه به محل سکونت افراد انجام نمی‌شود، بلکه اطلاعات ثبتی که در اختیار دستگاه‌های مختلف است در اختیار مرکز آمار ایران قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *